S-a executat ordinul Comisiei Europene. Drept de circulație doar pentru mașinile electrice

S-a executat ordinul Comisiei Europene. Drept de circulație doar pentru mașinile electrice

Guvernul a decis să aplice rapid Green Deal-ul Comisiei Europene și să interzică accesul autovehiculelor clasice în orașe. Deocamdată, interdicția nu va fi totală, accesul fiind condiționat de achitarea unor taxe diferențiate în funcție de modelul de mașină, pe principiul cu cât ești mai sărac, cu atât vei plăti mai mult. Singurele care vor avea permisiunea de a circula fără restricții vor fi vehiculele electrice.

Cei care nu au avut nicio reacție la apariția Legii privind mobilitatea urbană durabilă, de anul trecut, ar fi cazul să-și facă probleme. Guvernul a elaborat deja metodologia pentru aplicarea tarifelor și interdicțiilor de acces în orașe pentru autovehiculele clasice, urmând ca acestea să intre în vigoare chiar de anul acesta, scrie Claudia Marcu pentru Național.

În ce privește aplicarea taxelor și amenzilor pentru intrarea în orașe cu vehicule non-electrice, Executivul a permis aplicarea unei amânări de un an, însă doar pentru a-i forța pe români să-și facă credite la bănci pentru a-și achiziționa mașini electrice. Cei care vor refuza să-și cumpere astfel de vehicule vor fi obligați să achite taxe de fiecare dată când vor intra în zonele interzise din orașe, iar birurile îi vor lovi pe cei cu posibilități financiare reduse, adică marea majoritate a românilor. Și asta pentru că taxele vor fi diferențiate în funcție de norma de poluare a mașinilor, astfel că cei mai înstăriți, cu autovehicule noi, vor plăti cel mai puțin, iar cei cu autovehicule mai vechi vor plăti cel mai mult.

După majorarea excesivă a tarifelor RCA, cu acordul tacit al Guvernului, măsura taxării pentru permisiunea de a circula în orașe va însemna, efectiv, interdicția de a mai utiliza automobilele personale pentru cei mai mulți dintre români. Variantele oferite de Executiv acestora sunt mijloacele de transport în comun, bicicletele, trotinetele electrice sau pur și simplu mersul pe jos. Sigur că zonele de interdicție din orașe reprezintă doar începutul aplicării aberațiilor Green Deal, iar experimentul din România are ca scop scoaterea de pe șosele a mașinilor așa-zis poluante, după cum și-a asumat Guvernul în fața Comisiei Europene.

Promovarea soluțiilor de transport durabile, adică transport public, mobilitate partajată, mersul pe jos, mersul cu bicicleta, vor contribui la la sănătatea și bunăstarea cetățenilor, susține Guvernul. În fapt, pentru România, măsura înseamnă o întoarcere în Evul Mediu sau nici măcar atât, că și caii de la căruțe poluează. În ce privește decarbonizarea transportului, maximul care se poate face în țara noastră este electrificarea transportului public, deși nici pentru acest lucru nu sunt bani suficienți. 

Referitor la mașinile electrice, în acest moment nici măcar cetățenii din Occident nu le mai vor, dat fiind că nu sunt sustenabile din motive de autonomie redusă, risc de incendii catastrofale, prețuri prohibitive, durată de viață scurtă din cauza bateriilor, timp de încărcare prea mare, absența infrastructurii, funcționalitate distorsionată la temperaturi extreme și lista poate continua. Ca să nu mai vorbim de adevărata poluare provocată de fabricarea bateriilor și de depozitarea deșeurilor provenite de la acestea.

Răspunderea, pasată autorităților locale

Ca să devieze direcția furiei oamenilor, Guvernul a pasat autorităților locale răspunderea instituirii zonelor cu acces interzis și cu acces contra cost. Acestea vor fi obligate să instituie două tipuri de zone cu nivel scăzut de emisii (ZNSE), unul în care se stabilesc tarife de acces pentru autovehicule, în funcție de clasele de autovehicule, caz în care autoritatea administrației publice locale trebuie să implementeze mecanisme care să asigure accesul în mod controlat în interiorul zonei, precum și platformă online unde se poate achita tariful de acces, și celălalt pentru care se stabilesc reguli care limitează accesul autovehiculelor clasice și în care autoritatea administrației publice locale trebuie să asigure controlul accesului. ”Anterior instituirii ZNSE, pentru a garanta o abordare nediscriminatorie, autoritățile administrației publice locale au obligația efectuării următoarelor măsuri compensatorii pentru asigurarea accesului liber al tuturor cetățenilor în toate zonele urbane: asigurarea serviciului de transport public local de călători în interiorul ZNSE și asigurarea infrastructurii pentru mobilitatea activă”, arată Guvernul.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *